Yeni Şafak’a İngiliz ‘operasyonu’

İngiliz basın kuruluşu The Guardian’ın Süveyş Kanalı’yla ilgili 1 Nisan latifesi, Türk basınında gerçek haber üzere geniş yer buldu.

İngiliz gazetesinin 1 Nisan latifeleri özel kısmında yayımlanan haber, Türkiye’de başta Hürriyet, Milliyet, Sabah ve Birgün üzere bir çok internet sitesinde BBC Türkçe kaynaklı olarak gerçekmiş üzere sunuldu. 

YENİ ŞAFAK MANŞET YAPTI

Haber, internet sitelerinin akabinde gazetelerde de yer aldı. Yeni Şafak gazetesi bugün “Savaş erken çıktı” manşetiyle çıktı. Haberde “İsrail ve İngiltere bypass edecek kanal içim harekete geçti” sözleri yer aldı. Gazetenin internet sitesi haberi daha sonra sildi. 

KARTOĞLU KÖŞESİNE TAŞIDI

Akşam müellifi Mustafa Kartoğlu da parodi haberi köşesine gerçek üzere taşıdı.

Kartoğlu gazetenin haberini hatırlatarak şu tabirlere yer verdi:

“Bugünlerde BM’nin üzerinde çalıştığı projenin İsrail hududu boyunca yeni bir sınır açacak olması üzerinde ehemmiyetle düşünülmelidir. 193.3 kilometre uzunluğundaki Süveyş Kanalı’ndan 2020 yılında 18.500’den fazla gemi geçti, yani günde yaklaşık 52 gemi… Lakin sorun gemi trafiğinden, ticaret yolundan çok daha kıymetlidir. Kanal İstanbul Projesi’nin ne manaya geldiğini bu tarihi derslerden yola çıkarak bir sefer daha düşünmek gerekiyor.”

HABER DE NE YAZILMIŞTI?

The Guardian haberinde Ever Given isimli kuru yük gemisinin karaya oturarak Süveyş Kanalı‘nı kapatmasının akabinde Mısır-İsrail hududunda ikinci bir kanal açılmasının görüşüldüğü ve hususla Birleşmiş Milletler’in (BM) ‘Ekonomileri Birleştiren Ticaret Rotaları Komitesi’nin ilgilendiği yazıldı. 

Haberde ‘projenin Mısır’dan Kuzey İrlanda’ya tünelleri de içerebileceği’ lakin ‘Akdeniz’deki su düzeylerinin düşmesine de yol açacağı’ sözleri de yer alıyordu.

Haberde ‘OFP Lariol’ isminde aslında var olmayan bir şirkete ve bu şirketin yetkilisi olarak  ‘Iver Shovel’ isimli bir isme yer verildi. ‘Shovel’ İngilizcede ‘kürek’ manasına geliyor.